1 września wystartował nabór zadań do 5. edycji Budżetu Obywatelskiego Województwa Małopolskiego. Mieszkańcy Małopolski mają czas do połowy października, żeby złożyć zadanie i zebrać wymagane 30 podpisów poparcia. Na zwycięskie pomysły  Zarząd Województwa Małopolskiego zaplanował w budżecie 12 mln zł.

Jak zgłosić zadanie?

Pomysł do Budżetu Obywatelskiego Województwa Małopolskiego może zgłosić każdy mieszkaniec województwa, który ukończył 16 lat. W tym roku można zgłaszać zadania o charakterze prospołecznym, prozdrowotnym, kulturalnym, edukacyjnym, sportowym, turystycznym czy ekologicznym. Mogą to być zarówno działania infrastrukturalne, czyli przewidujące wykonanie robót budowlanych (wykaz nieruchomości, na których mogą być realizowane zadania infrastrukturalne, jak i o charakterze „miękkim” – w tym m.in. wydarzenia, warsztaty, zajęcia itp. Trzeba jednak pamiętać, że ze środków budżetu obywatelskiego województwa nie będą realizowane te zadania, które polegają na sfinansowaniu wyłącznie dokumentacji projektowej czy realizacji jednego z etapów większej inwestycji.

Obowiązkowym kryterium jest kwestia finansowa. W 5. edycji BO Małopolska będą mogły być realizowane tylko te zadania, których szacunkowy koszt wyniesie minimalnie 50 tys. zł, a maksymalnie – 150 tys. zł.

Jeśli planujesz zgłosić pomysł, który w kolejnych latach generuje koszty utrzymania (np. sprzątanie, odśnieżanie), musimy pamiętać, że rocznie nie mogą one przekraczać 10% kwoty realizacji tego zadania.

Bądź bezpieczny – zrób wszystko on-line!

Wypełniony formularz zgłoszenia zadania i wymagane 30 podpisów poparcia – w formie zbiorczej listy poparcia mieszkańców (pobierz plik) bądź indywidualnej karty poparcia (pobierz plik) należy złożyć w urzędzie marszałkowskim w terminie od 1 września do 15 października. Podpisy poparcia można zbierać na zbiorczych listach, jak i w formie indywidualnych kart poparcia, ważne, żeby na wszystkich tych dokumentach zebrać łącznie 30 podpisów uprawnionych osób.

Formularz zadania i podpisy mieszkańców możesz złożyć tradycyjnie – przynosząc na dziennik podawczy urzędu marszałkowskiego bądź przesyłając pocztą.

Uwaga: ze względu na ograniczenia związane z COVID-19, skontaktuj się wcześniej z urzędem przed złożeniem dokumentów osobiście!

Ze względów bezpieczeństwa, warto skorzystać z możliwości on-line. W tym roku mieszkańcy mają po raz pierwszy możliwość złożenia pełnej dokumentacji przez Internet.

Jak zgłosić zadanie do BO Małopolska przez Internet?

  1. Formularz zadania przygotuj najlepiej w internetowym generatorze (dostępnym tutaj), wyeksportuj gotowy wniosek, a plik podpisz swoim profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Następnej prześlij plik na elektroniczną skrzynkę podawczą Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego (ePUAP);
  2. Wymagane podpisy mieszkańców możesz zeskanować i przesłać razem z wnioskiem przez ePUAP, (możesz też wysłać oryginał papierowy do urzędu pocztą tradycyjną);
  3. Mieszkańcy mogą „podpisać” się też na liście poparcia elektronicznie – wtedy najlepiej wysłać do 30 uprawnionych osób plik indywidualnej karty poparcia, który każdy mieszkaniec podpisze swoim profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Potem wystarczy zebrać wszystkie podpisane pliki i przesłać wraz z formularzem zadania na urzędową skrzynkę ePUAP.

Złożyłem formularz – i co dalej?

Każde zadanie, które zostanie zgłoszone do Budżetu Obywatelskiego Województwa Małopolskiego, zostanie sprawdzone przez pracowników urzędu marszałkowskiego. Do 5 lutego 2021 r. Zarząd Województwa Małopolskiego opublikuje na www.bo.malopolska.pl listę wszystkich zgłoszonych zadań, z wyszczególnieniem odrzuconych propozycji. Co ważne – lista ta nie jest ostateczna, bo autorzy zadania mają możliwość odwołania się. Odwołania będzie rozpatrywać Rada Budżetu Obywatelskiego Województwa Małopolskiego.

Wszystkie zadania, które zostaną ostatecznie ocenione pozytywnie, będą dopuszczone do głosowania. Najlepsze propozycje mieszkańcy będą wybierać wiosną 2021 roku.